Järjestöt: Rahankeräyslupien hankkimisessa on vakavia ongelmia
01.02.2012

Vastuullinen Lahjoittaminen VaLa ry, joka edustaa yleishyödyllisiä järjestöjä, kritisoi Poliisihallitusta hitaasta palvelusta ja epäselvyyksistä rahankeräysanomusten tulkinnassa. Tämä on pahimmillaan viivyttänyt järjestöjen keräyskampanjoita tai jopa estänyt ne kokonaan.

Poliisihallitus on myöntänyt rahankeräyslupia vuodesta 2010. Viimeisen kahden vuoden aikana lupien käsittelyssä on ollut poikkeuksellista ruuhkaa. Luvan saaminen on kestänyt jopa kuukausia, minkä syyksi on ilmoitettu resurssipula. Noin 95 % anojista on saanut lisäselvityspyyntöjä, joista useimmat ovat järjestöjen mielestä lain hengen vastaisia.

– Sääntöjen pitäisi olla samoja kaikille. Esimerkiksi vaaliehdokkaiden tuki- ja puolueyhdistykset voivat pyytää lahjoituksia ilman lupaa, ja tilitys tehdään vasta jälkikäteen, sanoo VaLan puheenjohtaja ja Suomen World Visionin toiminnanjohtaja Tiina Saukko.

Kansalaisten tekemät kerta- ja kuukausilahjoitukset ovat tärkeitä tuloja järjestöille, useassa yhdistyksessä jopa koko toiminta katetaan lahjoitustuloilla. Lain tulkinta vaikeuttaa erityisesti pienten järjestöjen mahdollisuutta aloittaa rahankeräystoimintaa ja valtakunnallisia keräyksiä. Myös uusien, innovatiivisten lahjoittamistapojen käyttöönotto on hankalaa.

– Kehitysyhteistyöjärjestöissä tiedämme, että ihmiselämällä on hinta ja nopeus kriisitilanteissa avustamisessa ratkaisee. Siksi toivomme, että tukijat saavat mahdollisuuden lahjoittaa rahaa helposti ja heille sopivalla tavalla, muistuttaa Saukko.

– Viimeisten kahden vuoden aikana rahankeräysluvan saaminen on ollut monimutkainen prosessi, meitä pienemmille järjestöille varmasti painajaismainen, sanoo Amnestyn toiminnanjohtaja Frank Johansson. Amnesty Internationalin koko ihmisoikeustyö rahoitetaan kansalaisten tuella.

VaLa ry:

pääsihteeri Pia Tornikoski p. 040 596 3763 tai

puheenjohtaja Tiina Saukko p. 040 509 5909

Vastuullinen Lahjoittaminen ry - Ansvarsfullt Donerande rf on vuonna 2004 perustettu varainhankintaa harjoittavien yleishyödyllisten yhteisöjen yhteistyöverkosto.

Ryhdy kummiksi
Näin autat Kummi-info Katastrofiapu

Asiakaspalvelu vastaa kysymyksiisi

arkisin klo 8.30 - 16
torstaisin klo 8.30 - 18
asiakaspalvelu@worldvision.fi

lahjoitustili: 800015-70768136
Iban FI 32 8000 1570 7681 36

Suomen World Vision on vuonna 1983 perustettu kristillishumanitaarinen kehitysyhteistyöjärjestö ja osa kansainvälistä World Vision -verkostoa. Jo kymmenet tuhannet suomalaiset ovat kanssamme parantamassa lasten elinoloja, edistämässä oikeudenmukaisuutta ja tuomassa toivoa sinne, missä on äärimmäistä köyhyyttä.

Katsotuimmat sisällöt