Suomalaisjärjestöt vetoavat avustustyön turvallisuuden puolesta
18.08.2010

Suomalaiset kansalaisjärjestöt muistuttavat humanitaarisen avun periaatteista torstaina 19.8. vietettävänä maailman humanitaarisen avun päivänä. Periaatteiden tunteminen ja tunnustaminen parantaisi myös avustustyöntekijöiden turvallisuutta.

Humanitaaristen työntekijöiden turvallisuus on heikentynyt jatkuvasti. Kun vuonna 1999 humanitaarisiin työntekijöihin kohdistuneissa väkivallanteoissa kuoli 30 työntekijää, oli heitä viime vuonna jo 102.

Tietoisuuden ja kunnioituksen lisääminen humanitaarisen avun periaatteita kohtaan on paras tapa lisätä avustustyön turvallisuutta. Humanitaarisen avun periaatteet ovat inhimillisyys, puolueettomuus, tasapuolisuus ja riippumattomuus. Lisäksi avustustyölle on olemassa ns. Sphere-standardit, jotka määrittelevät esimerkiksi ravinnon, vesihuollon, asumisen ja terveyspalveluiden vähimmäistason.

Humanitaarisen avun päivää vietetään sen muistoksi, että elokuun 19. päivänä vuonna 2003 22 YK:n työntekijää menehtyi pommihyökkäyksessä Irakissa. Maailman humanitaarisen päivän tarkoituksena on kiinnittää huomiota humanitaaristen työntekijöiden turvallisuuteen ja muistaa avustustyössä menehtyneitä.

Humanitaarisen avun päivää vietetään nyt ensimmäistä kertaa Suomessa näin näkyvästi. Kuusi kansalaisjärjestöä on pystyttänyt Helsingin rautatieaseman Vestibyyli-aukiolle valokuvanäyttelyn, joka kuvaa järjestöjen tekemää avustustyötä eri puolilla maailmaa. Näyttely on esillä 16.-31.8. Lisäksi torstaina 19.8. järjestöjen edustajat jalkautuvat kaupungille jakamaan humanitaarisen avun standardeista kertovia postikortteja.

Avustustyöntekijöiden turvallisuuden ohella suomalaiset avustustyötä tekevät järjestöt vetoavat paikallisten yhteisöjen katastrofikoulutuksen ja -valmiuden parantamisen puolesta; ennaltaehkäisevä työ ja valmiuden parantaminen jo ennen katastrofin sattumista on ensiarvoisen tärkeää avustustyön nopean ja tehokkaan käynnistämisen ja perille saamisen kannalta.

Humanitaarisen päivän viettoon osallistuvat järjestöt ovat Fida International, Kirkon Ulkomaanapu, Pelastakaa Lapset, Plan Suomi, Suomen Lähetysseura ja Suomen World Vision.

Lisätietoja:

• Fida International, humanitaarisen avun päällikkö Anneli Karras, p. 040 771 3041
  • Kirkon Ulkomaanapu, kansainvälisen työn apulaisjohtaja Maritta Niskanen-Tamiru, p. 050 390 4299
  • Pelastakaa Lapset, humanitaarisen avun suunnittelija Rea Noponen, p. 040 747 9714
  • Plan Suomi, viestintäjohtaja Marja-Leena Suvanto, p. 09-6869 8043
  • Suomen Lähetysseura, katastrofityön koordinaattori Timo Frilander, p. 043 824 1407
  • Suomen World Vision, Afrikan aluepäällikkö Tomi Järvinen, p. 044 2678797

Ryhdy kummiksi
Näin autat Kummi-info Katastrofiapu

Asiakaspalvelu vastaa kysymyksiisi

arkisin klo 8.30 - 16
torstaisin klo 8.30 - 18
asiakaspalvelu@worldvision.fi

lahjoitustili: 800015-70768136
Iban FI 32 8000 1570 7681 36

Suomen World Vision on vuonna 1983 perustettu kristillishumanitaarinen kehitysyhteistyöjärjestö ja osa kansainvälistä World Vision -verkostoa. Jo kymmenet tuhannet suomalaiset ovat kanssamme parantamassa lasten elinoloja, edistämässä oikeudenmukaisuutta ja tuomassa toivoa sinne, missä on äärimmäistä köyhyyttä.

Katsotuimmat sisällöt