Suomalaisyritysten innovaatiot voivat ratkaista kehittyvien maiden ongelmia

sahke_bop

- Suomalaisyrityksillä on huippuosaamista ja uskon vahvasti, että yritysten tuottamilla innovaatioilla voidaan tulevaisuudessa ratkaista kehittyvien maiden ongelmia ja samalla tehdä kannattavaa liiketoimintaa, avasi Tekesin Vesi-ohjelman koordinaattori Anne Salminen. Hän puhui Suomen World Visionin, Tekesin ja Aalto-yliopiston yhteistyössä Helsingissä järjestämässä  Onko suomalainen yritys BoP? -seminaarissa 25.5.2011.

Köyhien markkinat ovat viime vuosina alkaneet kiinnostaa länsimaisia yrityksiä yhä enenevissä määrin. Maailman väestöstä lähes kaksi kolmasosaa elää pyramidin pohjalla alle viidellä dollarilla päivässä. Heilläkin on tarpeita, joihin vastaaminen voi avata aivan uudenlaiset, toistaiseksi selkeästi vähemmän kilpaillut markkinat.
– Tulevaisuuden liiketoiminta on kehittyvillä markkinoilla. Me emme houkuttele yrityksiä vain lahjoittamaan kehitysyhteistyöhön, vaan me houkuttelemme heitä mukaan köyhyyttä poistavaan liiketoimintaan, World Visionin toiminnanjohtaja Tiina Saukko vakuutti runsaalle kuulijakunnalle.

BoP-markkinoilla menestyminen vaatii uusia käyttäjälähtöisesti suunniteltuja tuotteiden ja palvelujen yhdistelmiä, jotka ovat monistettavissa eri toimintaympäristöihin. Alipalvelluilla markkinoilla ei kannata liikkua perinteisellä asenteella, vaan tarpeisiin vastaaminen edellyttää yhdessä kehitettäviä uudenlaisia ratkaisuja ja innovaatioita.
– Tanskalainen Vestergaard Frandsen on kehittänyt suojavaatetekstiili-innovaatioiden kautta onnistuneen BoP-tuotteen: LifeStraw -juomapillin, joka ehkäisee juomaveden välityksellä leviäviä tauteja,  kertoi  Aalto-yliopiston vastuullisen liiketoiminnan professori Minna Halme. Hän esitteli BoP-markkinoilla menestyneitä yrityksiä.

BoP-liiketoimintamallissa keskeistä on kumppanuus – yhdessä tekeminen.
– Kansalaisjärjestöt tuntevat kehittyvin maiden todellisuuden. Me voimme olla apuna saattelemassa uudet toimijat näille markkinoille, silloin kun kyseessä on kestävän kehityksen mukainen liiketoimintamalli. Yhdessä pystymme löytämään suuret mahdollisuudet ja tekemään uudenlaista liiketoimintaa, joka täyttää myös kehitysyhteistyön tavoitteet, Tiina Saukko lopetti.

Tähän artikkeliin on lisätty aiheet Suomen World Vision, Yritysyhteistyö. Lisää kestolinkki kirjamerkkeihin. Seuraa kaikkia artikkelin kommentteja tämän artikkelin RSS-syötteellä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Näin autat Kummi-info Katastrofiapu   

Asiakaspalvelu vastaa kysymyksiisi

arkisin klo 8.30 - 16
torstaisin klo 8.30 - 18
puhelin 096 818 300
asiakaspalvelu@worldvision.fi

lahjoitustili: 800015-70768136
Iban FI 32 8000 1570 7681 36

Suomen World Vision

Suomen World Vision on vuonna 1983 perustettu kristillishumanitaarinen kehitysyhteistyöjärjestö ja osa kansainvälistä World Vision -verkostoa. Jo kymmenet tuhannet suomalaiset ovat kanssamme parantamassa lasten elinoloja, edistämässä oikeudenmukaisuutta ja tuomassa toivoa sinne, missä on äärimmäistä köyhyyttä.

Katsotuimmat sisällöt