Viesti puhtaasta vedestä pysäytti

Suomen World Visionin aikakauslehtimainos on voittanut Markkinointi&Mainonta -lehden ”Kuukauden aikkarimainos” -palkinnon. Mainos rinnastaa reilu vuosi sitten tapahtuneen Nokian vesikriisin sekä Afrikkaa koettelevan vesipulan.

Tuomaristo kommentoi mainoksen rinnastusta pysäyttäväksi ja kiitti vahvaa ideaa. Toteutusta pidettiin oivaltavana ja selkeänä. Mainoksesta vastaa mainostoimisto PHS.

Puhtaan veden turvaaminen on tärkeä osa Suomen World Visionin kehitysyhteistyötä sekä tiedotus- ja vaikuttamistyötä. Maailmalla jatkuvat vesikriisit ylittävät harvoin uutiskynnyksen, vaikka tälläkin hetkellä noin miljardi ihmistä elää ilman perusoikeuttaan eli puhdasta juomavettä.

Puhdas vesi ehkäisee kohtalokkaita terveysongelmia kuten ripulia ja vähentää merkittävästi lapsikuolleisuutta. Veden saannin helpottuminen käynnistää yhteisöissä monimuotoisen positiivisen kehityksen. Esimerkiksi Kenian Meibekissä moni lapsi ja äiti kävelee päivittäin useita tunteja saadakseen perheelleen juomavettä. Kun vesipiste saadaan lähemmäksi, lapset ehtivät koulunpenkille ja naisille jää enemmän aikaa osallistua perheen toimeentulon hankkimiseen.

Myös toimittajien ideasivusto TiedoteDeski Finland muisti Suomen World Visionia loppuvuodesta. Deski palkitsi järjestön viestinnän vuoden 2008 ”Vahvana viestijänä”. Perusteluiden mukaan World Visionin viestintä on ollut suunnitelmallista, mutta samalla rohkeaa ja luovaa.

Suomen World Visionin tuoreimpiin radio-ohjelmiin ja artikkeleihin voi tutustua osoitteessa www.deski.fi ja netti-tv -ohjelman voi katsoa osoitteessa www.nettitelkku.fi

Lahjaksi lehmä -verkkokaupan kautta voi lahjoittaa vesiputkea kehitysmaihin sekä katsoa kuvasarjan puhtaan veden projektista.