Kuningatar ja hänen äitinsä

Perun Andeilla varhaiskasvatuskeskukset ovat tärkeä osa perheiden arkea. Keskuksissa äidit ja lapset oppivat yhdessä. Lapset opettelevat sosiaalisia ja motorisia taitoja, äidit lastenhoitoa.

Ayacuchossa sijaitsevassa kylässä Augustina-äiti tuo yksivuotiaan Reinan World Visionin tukemaan keskukseen. Päällystämättömän tien varrella on vihreä betonirakennus, jonka avonaisesta ovesta soljuu musiikki. Taustalta kuuluu vauvojen iloinen jokellus.

Värikkäässä salissa taaperot pyörivät ympäriinsä pehmeällä palapelilattialla. He ryömivät tunneleiden ja pallomeren läpi ja käyvät läpi leluvalikoimaa.

Reina (suomeksi kuningatar) taapertaa ympäri huonetta palikkatornilta kirjahyllylle ja taas takaisin. Augustina seuraa tyttöään, leikkii ja lukee hänelle. Reina on nimensä veroinen; hän kulkee rohkeasti ympäri isoa huonetta ja jakaa majesteetillisesti leluja muille lapsille.

– Hän oppi kävelemäänkin täällä, kertoo Augustina.

Itseluottamus kasvuun

Augustina on käynyt keskuksessa siitä asti, kun Reina täytti kuusi kuukautta. Hoivaamisen, kasvatuksen ja oppimisen merkitys on auennut äidille aivan uudella tavalla.

– Aiemmin tunsin ihan musertuvani, koska en tiennyt, kuinka tukea lastani, sanoo Augustina.

Keskus on antanut hänelle tarvittavaa itseluottamusta sekä hyödyllisiä neuvoja. Siellä järjestetään säännöllisesti koulutuksia hygieniasta ja ravitsemuksesta.

Väkivaltaa ja köyhyyttä

Augustinan ja Reinan koti Alto Perun kyläyhteisö syntyi, kun sissiliikkeet riehuivat Ayacuchon maakunnassa 80–90-luvuilla. Perheet hakivat turvaa ja siirtyivät ylängöiltä lähemmäksi kaupunkien keskustoja. Samalla syntyi useita köyhiä asuinalueita maakunnan pääkaupungin Ayacuchon laitamille.

Perun valtio ei ole juurikaan auttanut näitä yhteisöjä, joten niissä on eletty köyhyydessä jo vuosikymmeniä. Perun 25 maakunnasta Ayacucho on kolmanneksi köyhin. Lapset kärsivät aliravitsemuksesta useammin kuin muualla maassa ja heidän kehityksensä on hitaampaa ja heikompaa.

Opetusministeriöltä tukea

Perulaisten lasten oppimistulokset ovat usein heikkoja, ja koulun päätyttyä he eivät välttämättä osaa edes lukea. Tämä vaikeuttaa työnsaantia ja köyhyyden kierteen katkaisemista.

Perun opetusministeriö on viime aikoina ymmärtänyt varhaiskasvatuksen merkityksen lapsen myöhemmälle kehitykselle. Se on ryhtynyt rahoittamaan Alto Perussa toimivan keskuksen ja muiden samankaltaisten toimintaa. Ministeriö tekee myös yhteistyötä World Visionin kanssa; kouluttaa opettajia ja varustaa keskuksia kirjoilla, leluilla ja muilla välineillä.

Taakasta siunaukseksi

Kolmen lapsen äiti ja keskuksen ohjaaja Flora Cuyittuaman Saccsaca opettaa Alto Perussa kaksi tuntia joka iltapäivä. Hän rakastaa työtään.

Flora soittaa lapsille musiikkia, sillä he tykkäävät liikkua ja tanssia musiikin tahdissa. Hän myös opettaa vauvoille ja äideille riimittelyä ja taputusleikkejä.

– Lasten taidot kehittyvät näillä harjoituksilla. Pelit, laulut ja lelut auttavat motorisien taitojen, kielitaidon ja sosiaalisen kanssakäymisen kehitystä.

Alto Perun varhaiskasvatuskeskus ei ole päiväkoti, vaan eräänlainen kerhon ja neuvolan yhdistelmä, jossa opitaan yhdessä. Rankoissa oloissa elävien äitien ja lasten suhde vahvistuu ja syvenee.

– Aiemmin lapset olivat lähinnä taakka, sanoo Flora.

Katse tulevaisuuteen

Augustina on tehnyt jäljitelmiä keskuksen leluista käyttämällä kodistaan löytyviä esineitä. Reina leikkii värikkäällä mobilella, joka on tehty langasta ja pullonkorkeista.

Augustina ottaa keskuksesta saamansa opit ja neuvot vakavasti. Hänelle on selvää, että varhaislapsuuden kokemuksilla on suuri merkitys Reinan kehitykselle. Lapset, joilla on virikkeitä ja hyvä vuorovaikutus vanhempien kanssa, ovat valppaampia, kehittyvät hyvin ja menestyvät todennäköisesti paremmin myös koulussa.

Tämä äiti, jonka oma koulu jäi kesken, toivoo Reinastaan insinööriä, sairaanhoitajaa tai lakimiestä. Hän odottaa innolla ”kuningattarensa” todistavan vääriksi tilastot, jotka väittävät, ettei seudun lapsilla ole tulevaisuutta.

Suomen World Vision on työskennellyt Ayacuchon maakunnassa vuodesta 2008. Renacerin aluekehitysohjelmassa keskitytään lasten ja nuorten elinolojen ja oikeuksien parantamiseen. Työn painopisteitä ovat varhaiskasvatus, ravitsemuksen parantaminen sekä lastensuojelu.

Renacerin ohella Suomen World Vision tekee Perussa pitkäkestoista kehitystyötä El Salvadorin slummialueella Limassa sekä Cuscon lähellä sijaitsevassa Mosoq Ayullun aluekehitysohjelmassa.

alkuperäinen teksti ja kuvat: World Vision Peru
käännös: Dani Tamminen
toimitus: Anna Pollari