"Mitä enemmän annamme, sitä paremmin voimme"

Kansallisoopperan viestintäjohtajana lokakuussa aloittava Annukka Klinge on kiitollinen ja haikea. Hänen kaksivuotinen uransa Suomen World Visionin yrityssuhdepäällikkönä on lopuillaan.

 Kun Kansallisoopperasta kävi kutsu, tuntui oikealta vastata kyllä, vaikka nykyinenkin työ on tuntunut kutsumukselta.

– Olen saanut toimia hienojen ja inspiroivien asioiden parissa Suomen World Visionissa. Erityisen palkitsevaa on ollut kehittää tapoja, joiden avulla köyhien yhteisöjen ihmiset voivat olla mukana tuottamassa innovaatioita, joista hyötyvät kaikki – niin köyhät itse kuin suomalaiset yrityksetkin, Klinge sanoo.

Hän on vastannut myös järjestön suurlahjoitusstrategiasta. Muistoihin on jäänyt monta syvällistä kohtaamista.

– Suurlahjoittajamme ovat sivistyneitä ja avarasydämisiä ihmisiä, Klinge kiittelee.

Lämminhenkinen työpaikka

Suomen World Visionia Klinge kuvailee suvaitsevaiseksi työpaikaksi, jossa pyritään joka päivä toisen ihmisen kunnioittamiseen ja arvostamiseen.

– Suomen World Vision on lämminhenkinen työpaikka. Lähimmäisenrakkaus näkyy siinä, miten ihmiset toisiaan kohtelevat.

Uuteen pestiinsä hän aikoo viedä monia aikaisemmasta työstä omaksumiaan asioita. Yksi tärkeimmistä on toivo.

– Vaikka maailmaan mahtuu paljon kärsimystä, niin Suomen World Visionin toimintaa ohjaa toivo paremmasta ja konkretisoitu, mitattava tapa tuottaa parannusta.

Lisäksi hän on pohtinut antamisen merkitystä ihmisen elämässä.

– Antamisesta ei välttämättä saa välitöntä aistein havaittavaa tyydytystä. Kun laittaa rahaa hyväntekeväisyysjärjestön tilille, ei tapahdu heti mitään näkyvää. Olen kuitenkin vakuuttunut, että antaminen puhdistaa meitä. Se on kuin siunaus. Mitä enemmän annamme, sitä paremmin voimme. Aikanaan kuulemme, mitä hyvää rahalla on tehty toisten ihmisten elämässä.

Teksti: Tiina Lappalainen