Kuinka monta tapaa on tukea hyväntekeväisyyttä?

Hyväntekeväisyyden tukeminen ei merkitse enää ainoastaan kolikoiden tiputtamista keräysastiaan. Järjestöt ja säätiöt kehittävät jatkuvasti uusia tapoja, joiden kautta suomalaiset voivat antaa oman panoksensa esimerkiksi lasten tai sairaiden auttamiseen. Miten innokkaita auttajia suomalaiset ovat?

Hyväntekeväisyyttä voi nykyään tukea vaikkapa ottamalla kummilapsen, vaihtamalla puhelinliittymää tai ostamalla ystävälleen lahjaksi esimerkiksi koulutarvikkeita, jotka toimitetaan niitä kaipaaville kehitysmaan lapsille.
- Jokainen voi miettiä itselleen sopivan tavan auttaa, kun tapoja on useita. Toisille sopii säännöllinen sitoutuminen esimerkiksi kummilapseen, kun taas toiset haluavat ostaa silloin tällöin esimerkiksi eettisen lahjan, tuumaa Suomen World Visionin yrityssuhdepäällikkö Tiia Vihavainen.

Vihavaisen mukaan suomalaiset tukevat hyväntekeväisyyttä koko ajan innokkaammin. Kun itsellä menee hyvin, halutaan auttaa myös muita.
- Suomessa on nykyään hyvin vastuullinen ja ajatteleva ilmapiiri. Suomen asiat eivät ole aina olleet yhtä hyvin, ja nyt osataan peilata kehittyvien maiden oloja omaan lähihistoriaan ja auttaa niitä, jotka ovat edelleen heikommassa asemassa.

Yritykset mukana auttamassa

Hyväntekeväisyysorganisaatiot tekevät yhä useammin yhteistyötä erilaisten yritysten kanssa, ja esimerkiksi monien päivittäistavarakauppojen tuotteiden hinnasta lahjoitetaan osa hyväntekeväisyyteen.

Yritysyhteistyössä on löydetty toimintatapoja, jotka hyödyntävät molempia osapuolia.
- Yritykset ovat heränneet mukaan vastuulliseen toimintaan. Tuntuu tosi hienolta, että yritykset etsivät omasta liiketoiminnastaan ja omista lähtökohdistaan mielekkäitä ja helppoja tapoja lahjoittaa osa tuotostaan hyvään tarkoitukseen, Vihavainen toteaa.

Yksi uusimmista tavoista tehdä hyvää on uuden puhelinliittymän hankkiminen. AinaCom lanseerasi keväällä eettisen kännykkäliittymän, jonka kuukausimaksut ohjataan suoraan asiakkaan valitsemaan hyväntekeväisyyskohteeseen. AinaCom Oy:n markkinointijohtaja Tommi Vekan mielestä auttamiskynnys on madaltunut sekä yksityishenkilöillä että yrityksillä.
- Auttaminen ja hyvät asiat nousevat pintaan yhteiskunnan hyvinvoinnin myötä. Kun itsellä on leipä suussa ja katto pään päällä, ryhdytään miettimään, mitä naapurille kuuluu, Vekka tiivistää.

- Myös yritykset haluavat tehdä oman osansa, ja tuoda samalla esille mielikuvaa omista tuotteistaan. Meillä ajatus uudesta liittymästä syntyi, kun ryhdyimme miettimään, millä voisimme sekä myydä että auttaa. Nyt olemme yhteistyössä usean suomalaisen järjestön kanssa, Vekka kertoo.
Liittymän kilpailukyky löytyy nimenomaan sen eettisyydestä.

- Me emme pysty emmekä edes pyri kilpailemaan halpaliittymien kanssa, mutta normaaliliittymien joukossa eettinen liittymä on varsin keskihintainen. Tässä ovat nyt vastakkain etiikka ja markkinatalous, ja on mielenkiintoista katsoa, kumpi painaa enemmän. Nyt nähdään, onko auttamishalu vain puhetta vai löytyykö puheen takaa myös tekoja.

Lisätietoja:

Suomen World Vision
yrityssuhdepäällikkö Tiia Vihavainen
p. 0400-717762
www.worldvision.fi

AinaCom Oy
Markkinointijohtaja Tommi Vekka
p. 050-5632853

Faktaa:

  • Eettisen matkapuhelinliittymän kuukausimaksu, 1,99€, ohjataan suoraan asiakkaan valitsemalle järjestölle. Valinta tehdään liittymän tilauksen yhteydessä.
  • Liittymäyhteistyössä ovat mukana Suomen World Vision, Allergia- ja astmaliitto ry., Kansan raamattuseura, Raide ry., Sotilaskotiliitto ry., Suomen Kansanterveysyhdistys ry., Suomen MS-Säätiö sekä Suomen Pakolaisapu ry.
  • Liittymä toimii koko Suomessa.
  • www.eettinen.fi