Karsimisbuumi vaikuttaa joululahjoihin - yhdestä lahjakategoriasta veikataan voittajaa

Jo useita vuosia jyllännyt tavaroidenkarsimisen trendi vaikuttaa myös joulukauppaan. Yhä useampi lahjan saaja ja antaja valitsee mieluiten lahjakortin. Hyväntekeväisyysjärjestöt ovat jo huomanneet trendin vaikutukset, ja niistä veikataan yhtä joulukaupan voittajista.

Kaupan liiton kokoama kulutusindikaattori povaa kauppiaille hyvää joulusesonkia. Silti yhä useampi haluaa lahjoittaa tilaa viemättömän paketin: elämyksen tai aineettoman lahjan.

”Nyt jo joka kolmas suomalainen suunnittelee hankkivansa lahjakortin joululahjaksi”, sanoo ekonomisti Olli Kärkkäinen Nordeasta Talouselämän haastattelussa joulukuussa.

Palveluntarjoajien lisäksi joulukaupan voittajia ovat hyväntekeväisyysjärjestöt. Ammattijärjestäjänä kodeissa tavararemontteja tekevä Maria Laitinen Tavararemontti Oy:stä vahvistaa trendin olevan totta:

”Monien kodit ovat jo aivan täynnä tavaraa. Edellisten vuosien lahjat saattavat olla edelleen sellofaaneissaan kaapin perukoilla. Yhä useammat haluavat antaa lahjaksi satunaisen tavaran sijaan täsmälahjan, jonka varmasti tietää tulevan tarpeeseen, kuten lahjakortin.”

Myös joulukorttien kirjoittamisesta ollaan luopumassa useissa perheissä: ”Tänä jouluna olen kuullut monien suunnittelevan, että jättävät joulukorttien kirjoittamisen, ja käyttävät siitä säästyvät lahjat hyväntekeväisyyteen. Aiemmin näin on jo tehty yrityksissä, mutta tänä jouluna myös ihan tavalliset perheet tekevät samoin”, kertoo ammattijärjestäjä Laitinen.

Myös moni Suomen World Visionin lahjakaupan vakiasiakas kertoo, ettei halua antaa lahjaksi jotakin sellaista, joka jäisi tarpeettomana tuttavan hyllynkulmalle.

”Olen itsekin saanut eettisen lahjan: pienen lauman keltaisia piipittäviä kananpoikia, sellaisen tipulauman. Sitä korttia katsellessa tuli välittömästi hyvä mieli: Joku perhe sai varmasti tarvitsemansa lahjan. Itse asiassa siitä lahjasta tuli suurempi ilo, kuin jos olisin saanut kynttilän itselleni,” Laitinen kommentoi.

”Tämän joulun myyntilistojen kärjessä komeilevat lahjat, jotka sisältävät ruokaa ja puhdasta vettä, mutta myös toimeentuloa antava vuohi säilyttänee paikkansa suosikkilahjojen joukossa, toteaa eettisten lahjojen kaupasta vastaava Maria Paassola Suomen World Visionista.

Kulutustutkijat muistuttavat, että lahjan antajat haluavat yhä enemmän ilmaista lahjavalinnallaan sitä, millaisia arvoja itse haluaa olla edistämässä. Toisaalta yksilöllisellä lahjavalinnalla vahvistetaan antajan ja saajan välistä suhdetta. Hyväntekeväisyyteen lahjoittava miettii tarkkaan, halutaanko yhdessä tukea terveydenhoitoa, koulutusta vai esimerkiksi afrikkalaisia naisyrittäjiä.

Eettisen lahjan etuna on se, että sen saa käsiinsä myös nopeasti:

”Lahja on vastaanottajalla heti maksun suorittamisen jälkeen. Suurin ryntäys lahjakauppaan tapahtuukin vasta joulunalusviikolla. Ja kuhinaa on vielä väliviikollakin, kun moni huomaa, että jollekin yllätysvieraalle tai vaikka naapurille on jäänyt lahja hankkimatta”, paljastaa Paassola.

Lisätiedot ja valokuvat:

Maria Paassola, Suomen World Vision

044 041 2730
maria.paassola@worldvision.fi
https://worldvision.fi/eettiset-lahjat