Elämänsuunnittelua ja nuorisoyrittäjyyttä Perussa

Perussa nuorten kykyjä tuetaan eri tavoin, jotta tulevaisuuden unelmista tulisi totta rajallisista mahdollisuuksista huolimatta. Nuoret tekevät elämänsuunnitelmia sekä oppivat erilaisia kädentaitoja, joiden avulla rahoittaa omia jatko-opintojaan. World Visionin oppeja on alettu hyödyntää myös muissa maan kouluissa.

Perun koulutusjärjestelmä on armoton. 69 % nuorista lopettaa koulunkäymisen peruskouluun. Suurimpana syynä siihen on jatkokouluttautumisen kallis hinta. Mahdollisuuksia ei ole, vaikka innostusta riittäisi. Myös elämäntaidot ja sosiaaliset taidot voivat olla niin heikkoja, ettei peruskoulun jälkeinen kouluttautuminen yksinkertaisesti ole vaihtoehto. Peru on jatkuvasti PISA-tutkimusten häntäsijoilla, ja paljon on tehtävä lasten ja nuorten kykyjen kehittämiseksi.

Kummien avulla tuemme ja koulutamme opettajia tarjoamaan oppilailleen mahdollisimman hyvät eväät elämään. Nuoret tarvitsevat tunteen, että he ovat hyväksyttyjä ja oppiminen on hauskaa. Opetuksen täytyy olla välillä myös leikkimielistä ja käytännönläheistä.

Elämänsuunnitelmista motivaatiota tulevaan

Nuoret työstävät World Visionin järjestämissä työpajoissa elämänsuunnitelmia, joissa he kypsyttelevät omia tulevaisuuden suunnitelmiaan. Elämänsuunnitelma on syvällinen itsetutkiskelun matka, jossa pyritään tunnistamaan omat kyvyt ja heikkoudet sekä pohditaan omaa identiteettiä. Harjoituksen avulla nuoret työstävät konkreettisen suunnitelman, jonka avulla tehdä omista tavoitteistaan totta.

16-vuotias Daiquro, on osallistunut elämänsuunnitelmien tekemiseen. Hän on pohtinut niin pitkän ja lyhyen tähtäimen suunnitelmia, joilla oma tulevaisuuden haave toteutuu.

- Haluan jatkaa opintoja ja itsenäistyä. Haluan voida puolustaa omiani ja työskennellä perheeni puolesta. Ymmärrän, että elämässä kohdattava myös huonoja hetkiä. Haluaisin tulevaisuudessa olla oman yrityksen omistaja ja voida auttaa muita.

Ompelua, kokkausta, tietotekniikkaa

Elämänsuunnitelmien lisäksi työpajoissa opitaan erilaisia kädentaitoja. Oppilaat voivat valita työpajoista sellaisia, jotka sopivat parhaiten heidän omaan elämänsuunnitelmaansa ja kiinnostavat heitä eniten.

- Olen osallistunut World Visionin järjestämiin työpajoihin, joissa olen oppinut monenlaisia taitoja, esimerkiksi nahkalompakoiden valmistamista. Nämä taidot hyödyttävät minua myös tulevaisuudessa. Haluaisin tulevaisuudessa työskennellä poliisina, sillä haluaisin palvella omaa yhteisöä ja maatani, 16-vuotias Rosalinda kertoo.

- Olen osallistunut työpajoihin, joissa opetetaan ruuanlaittoa. Minua inspiroi kakkujen tekeminen, sillä haluan tulevaisuudessa opiskella gastronomiaa, kertoo 17-vuotias Flor.

Yrittäjyydestä jatko-opintojen rahoitusta

Kädentaitoja oppimalla nuoret voivat tulevaisuudessa perustaa omia pienyrityksiä, joiden avulla rahoittaa omia opintojaan. Koulutuksissa he oppivat myös liiketoiminnan lainalaisuuksia. Perun World Visionin kehittämästä liiketoimintapelistä on tullut niin suosittu, että se on levinnyt myös muihin kouluihin, kuin vain niihin, joita World Vision tukee. Pelin avulla oppilaat ovat oppineet arvostamaan oman työnsä jälkeä ja laskemaan sen liiketoimintakuluihin mukaan.

18-vuotias Esmeralda huomasi koulussa, että unelmien jatko-opinnot alakoulun opettajaksi olisi perheen tilanteen takia mahdotonta rahoittaa. Hän oli kuitenkin osallistunut ruuanlaittotyöpajaan ja niinpä alkoi oppimansa mukaisesti valmistaa puuroja myytäväksi koulun jälkeen. Peruskoulun loputtua hän sai apuopettajan paikan läheisestä koulusta. Siitä sekä puuronmyynnistä saamiensa tulojen avulla hän voi pian aloittaa iltaopinnot ammattikoulussa yliopistoon pääsyä varten.

Nuorilla on monenlaisia taitoja koulutusten ansiosta ja intoa mennä elämässä eteenpäin, vaikka vaihtoehdot ovat rajallisia.

- World Visionin järjestämien työpajojen avulla taloudelliset ongelmat voivat helpottua. Opimme niissä taitoja, joita voimme hyödyntää peruskoulun jälkeen. Monet voivat opittujen taitojen avulla työllistää itseänsä, säästää ja jatkaa opintoja myöhemmin, 16-vuotias Nayeri toteaa.