Kun pipeline pelastaa henkiä - myyntiammattilaisen valmennuskeikka slummissa

Ohjelmistojätti Salesforcen henkilöstö haluaa lahjoittaa ammattitaitoaan kenialaisten nuorien yrittäjien ansaintamahdollisuuksien parantamiseksi. Kokenut myyntiammattilainen Ilkka Nousiainen matkusti Korogochon slummiin Nairobin liepeille antamaan myynti- ja strategiavalmennusta aloitteleville yrittäjille. Oman ammattitaidon valjastaminen hyvän asian puolesta on yhä useamman työntekijän haaveissa. 
 
Mitä yhteistä voi olla IT-ohjelmistojen myymisessä suomalaisille yritysasiakkaille ja tuoreiden munien toimittamisessa kanalanpitäjiltä nairobilaisille asiakkaille? Ensinäkemältä hyvin vähän, mutta kun päästään kummankin liiketoiminnan ytimeen, ovat lainalaisuudet yllättävän samankaltaisia. Tämän sai tuta Salesforcella Senior Account Executivena työskentelevä Ilkka Nousiainen, joka matkusti lokakuussa 2016 viideksi päiväksi Kenian Nairobissa sijaitsevaan Korogochon slummiin tapaamaan paikallisia nuoria yrittäjiä, joista lupaavimmat valikoituivat Salesforcen myynti- ja strategiavalmennusohjelmaan. 
 
- Ensimmäisenä päivänä tapasimme joukon lupaavia yrittäjiä, jotka World Vision on jo aiemmin valinnut omaan nuorisotyöllisyyden parantamiseen tähtäävään valmennusohjelmaansa. Slummissa kasvaneilla nuorilla on taustallaan muun muassa huumeita, prostituutiota, teiniäitiyttä ja rikoksia, mutta he olivat jo tehneet ison työn sitoutuessaan päihteettömyyttä vaativaan valmennusohjelmaan ja saadessaan omat liiketoimintansa käyntiin. Sen jälkeen hahmottelin Method Korogochon eli valmennusmallin, joka pureutuu liiketoiminnan kasvattamisen ja kannattavuuden parantamisen pullonkauloihin. Lopulta Salesforcen omaan, verkon välityksellä tehtävään valmennusohjelmaan valikoitui viisi lupaavinta yritystä saippuakauppiaasta kodinhoitoyritykseen, Nousiainen kertoo. 
 
Seuraavien kuukausien aikana pidetään useita valmennussessioita Skypen välityksellä. Tapaamisten välillä nuoret keskittyvät kasvattamaan liiketoimintaansa kannattavasti omassa kontekstissaan. Se voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kananmunatoimittaja keskittyy segmentoimaan asiakkaansa maantieteellisesti jakelun tehostamiseksi, ja lisäarvon tarjoamista toimittamalla valmiiksi keitettyjä, lämpimiä kananmunia. 
 
Salesforcen yrityskulttuuriin tämän kaltainen toiminta kuuluu saumattomasti: 1-1-1-mallissa yritys muun muassa tarjoaa teknologiaansa maksutta tai alennettuun hintaan yleishyödyllisten organisaatioiden käyttöön, ja työntekijät saavat tehdä vuodessa 7 päivää vapaaehtoistyötä työajallaan. Ammattitaidon valjastaminen itselle tärkeän asian hyväksi on osa suurempaa trendiä, jossa yksittäiset henkilöt haluavat omilla teoillaan olla mukana muuttamassa maailmaa parempaan suuntaan. Moni yritys tarjoaa jo Salesforcen tapaan mahdollisuutta tehdä hyväntekeväisyyttä työantajan piikkiin työajalla, ja osalla yrityksistä monimuotoinen hyväntekeväisyys on tärkeä osa yrityskulttuuria. 
 
- Useissa tutkimuksissa on havaittu, että erityisesti nuorempien sukupolvien edustajat eli ns. milleniaalit pitävät yrityksen yhteiskuntavastuun hyvää hoitoa tärkeänä kriteerinä työnantajaa valitessa. Joskus mahdollisuutta vapaaehtoistyön tekemiseen käytetään myös työntekijöiden sitouttamiskeinona. Nuorisotyöllisyyshankkeemme on ollut käynnissä Nairobissa jo kymmenisen vuotta, ja siitä saadut tulokset ovat erittäin hyviä. Vuoteen 2030 mennessä 70% maailman ihmisistä elää kaupungeissa, ja onkin tärkeää varmistaa ihmisille hyvän elämän edellytykset siellä missä he asuvat. Joutilaat ja turhautuneet nuoret sukupolvet ahtaissa slummeissa ovat räjähdysherkkä yhdistelmä, kuten on jo voitu maailmalla havaita, Suomen World Visionin toiminnanjohtaja Tiina Antturi summaa nuorisotyöllisyysohjelman merkitystä.   
 
Kiinnostaisiko yritystänne käynnistää vastaavanlainen, henkilöstön ammattitaitoon perustuva ohjelma yhdessä Suomen World Visionin kanssa? Ensimmäinen askel on ottaa yhteyttä suoraan Tiina Antturiin (etunimi.sukunimi@worldvision.fi).