Suomalainen äitiyspakkaus leviää kehitysmaihin

Luoteis-Keniassa käynnistyy tänä vuonna pilotti, jossa äitiyspakkauksen avulla kannustetaan maaseudun köyhiä äitejä raskauden ajan seurantaan ja synnyttämään klinikalla. 
Tavoitteena on saada vanhemmat terveydenhuollon piiriin ja lapsi- ja äitiyskuolleisuus laskuun - aivan kuten aikoinaan Suomessa. 
 
Projektin yhteistyökumppanit ovat kehitysyhteistyöjärjestö Suomen World Vision sekä suomalainen sopimusvalmistaja Logonet Oy, joka on toimittanut tuotteita myös Suomessa jaettavaan äitiyspakkaukseen.

Finnish Baby Aid Kit -pakkaus sisältää tuttuja tuotteita kuten vauvapyyhkeen, kosteussuojan ja vaatteita. Kymmenien tarvikkeiden joukossa on myös kantoliina, moskiittoverkolla suojattu makuualusta, taskulamppu sekä synnytyksessä tarvittavia steriloituja välineitä. 
 
- Pakkaus on suunniteltu yhteistyössä kenialaisten äitien sekä viranomaisten, järjestöjen ja terveydenhuoltohenkilökunnan kanssa, kertoo Suomen World Visionin toiminnanjohtaja Tiina Antturi.

Pilotin tavoitteena on tutkia äitiyspakkauksen vaikuttavuutta; kannustaako pakkaus vanhemmat neuvolatoiminnan piiriin ja lisääntyykö terveysasemilla synnyttävien määrä. 

Keniassa alle puolessa kaikista synnytyksistä on läsnä koulutettu avustaja ja alle puolet odottavista äideistä saa säännöllistä neuvontaa raskauden aikana. 

- Vastasyntyneiden kuolleisuus on korkea, eikä se ole juurikaan laskenut vuodesta 1990, toteaa Antturi.

Pilotti toteutetaan World Visionin kehitysohjelman alueella, missä asukkaat ovat pääosin paimentolaisia ja jäävät helposti perusterveydenhuollon ja raskauden seurannan ulkopuolelle. 
 
- World Visionin työntekijät sekä järjestön kouluttamat terveysvapaaehtoiset tiedottavat pakkauksesta ja ohjaavat odottajia seurantaan ja turvalliseen synnytykseen. World Visionin asiantuntijat vastaavat myös pakkauksen vaikutusten seurannasta, kertoo Antturi. 
 
- Ensivaiheessa toimitamme 1000 äitiyspakkausta. Osa niistä jaetaan Kakuman pakolaisleirillä. Aloitamme Keniassa, mutta laajennamme projektia myös muihin kehitysmaihin, kertoo Logonetin kehitysjohtaja Mika Roini.
 
 
Lisätiedot:
 
Anna Pollari, viestintäpäällikkö, Suomen World Vision
anna.pollari@worldvision.fi, 040 5154592
 
Mika Roini, kehitysjohtaja, Logonet Oy
mika.roini@logonet.com, 045 650 2551


 
 
Logonet Oy on luotettava suomalainen sopimusvalmistaja. Suunnittelemme, valmistamme ja valmistutamme mm. laukkuja, kodintekstiilejä, urheiluvaatteita, työvaatteita, lastenvaateita sekä kodin käyttötavaroita lukuisille eturivin merkeille. Yritys on perustettu vuonna 1992 ja toimimme seitsemässä eri maassa ja kolmessa maanosassa. Logonet työllistää nykyisellään noin 250 henkilöä, joista 40 Suomessa. Ryhmän liikevaihto vuonna 2016 oli noin 30 miljoonaa euroa.
 
Suomen World Vision on lasten elinoloja ja oikeuksia edistävä kristillishumanitaarinen kehitysyhteistyöjärjestö ja itsenäinen osa maailman suurinta kummilapsijärjestöä. Kansainvälisesti World Visionin avun piirissä on 120 miljoonaa ihmistä. worldvision.fi

Suomen World Visionin terveystyötä Keniassa voi tukea ostamalla äitiyspakkauksen eettisten lahjojen verkkokaupasta. Lahja auttaa vähentämään lapsi- ja äitiyskuolleisuutta ja antaa vastasyntyneelle tasa-arvoisemman alun elämään. www.worldvision.fi/eettiset-lahjat