Rakennamme turvataloja ja koulutamme tyttöjen oikeuksista

9.10.2020

Rakennamme turvataloja ja koulutamme tyttöjen oikeuksista
Kansainvälistä tyttöjen päivää vietetään sunnuntaina 11.10.

Suomen World Vision keskittyy tyttöjen päivän kampanjassaan silpomisen vastaiseen työhön.

Kriisien aikana silpomisia ja varhaisia avioliittoja on enemmän eikä koronapandemia ole tästä poikkeus.

-  Koulujen sulkeutuminen lisää lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa, ja erityisesti tytöt ovat vaarassa joutua raiskauksen tai silpomisen uhriksi. Paikalliset työntekijämme tekevät kaikkensa tyttöjen suojelemiseksi. Esimerkiksi Sookin alueella Keniassa on toiminnassa kaksi turvataloa, jossa väkivallan uhan alla olevat työt asuvat turvassa, Suomen World Visionin ohjelmajohtaja Annette Gothóni sanoo.

Suomen World Vision on tehnyt silpomisen vastaista työtä Keniassa reilut 20 vuotta ja Somaliassa kahden vuoden ajan. Tuloksia on syntynyt.

-  Kenian Sookissa silpominen on vähentynyt lähes 100 prosentista reiluun 30 prosenttiin. Somalian Puntmaassa on saatu vireille lakimuutos, joka kieltää kaikki silpomisen muodot, Gothóni sanoo.

YK:n väestörahasto (Unfpa) varoitti jo koronaviruksen ensimmäisen aallon aikana, että pandemia ja siihen liittyvät rajoitukset voivat lisätä tyttöjen ja naisten sukuelinten silpomista. Sen mukaan silpomista koskevien ohjelmien keskeytyminen voi seuraavien kymmenen vuoden aikana johtaa kahteen miljoonaan silpomistapaukseen, jotka olisi muuten voitu välttää.

- Tyttöjen silpominen on vakava ihmisoikeusloukkaus ja pahimmillaan hengenvaarallinen toimenpide. Se tarkoittaa tytöille usein koulunkäynnin loppumista ja varhaista avioliittoa. Terveysongelmat ovat yleisiä ja esimerkiksi synnytykset vaarallisia sekä äideille että vastasyntyneille, Gothoni sanoo.

-  Rakennamme turvataloja ja koulutamme tyttöjen oikeuksista sekä silpomisen haitoista, Gothóni lisää.

Suomen World Visionin silpomisen vastaisen työn uusi yritysyhteistyökumppani on kuukuppivalmistaja Lunette. Sen verkkokaupasta voi 11.10. alkaen hankkia World Vision -kuukupin ja sanoa samalla seis silpomiselle. Jokaisesta kuukupista lahjoitetaan 2 € silpomisen vastaiseen työhön.

Puolusta tyttöjä ja lahjoita silpomisen vastaiseen työhön. Tekstaa AUTAN TYTÖT nroon 16499 (10 €)

#seissilpomiselle #pelastapimppi