
Kigamban vuosikirje 2022
Kiitos, että tuet kotiseutuani Kigambaa
”Sydämelliset kiitokseni, että autat parantamaan kummilapsesi ja muiden haavoittuvien lasten elämää täällä. Anteliaisuutesi auttaa muuttamaan kotiseutumme elämää.”
-Augustin Mbonyumwitsa, Kigamban aluekehitysohjelman johtaja
Tuellasi voimme muuttaa lasten elämää
- 53 opettajaa sai koulutusta, missä he oppivat uusia tapoja opettaa luku- ja laskutaitoja. Näin he voivat auttaa yhä useampia lapsia oppimaan lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan.
- 98% lastenryhmien jäsenistä osallistui aktiivisesti ryhmien toimintaan, missä he voivat oppia ja harjoitella uusia taitoja ja edistää yhdessä lasten suojelua ja oikeuksia.
Maavertailu Burundi vs. Suomi
(Lähde: UNDP, 2020)
Koulunkäynnin kesto vuosina (keskiarvo):
Suomi 12,8 vuotta
Burundi 3,3 vuotta
Ihmisiä, jotka elävät alle 1,90 dollarilla/päivä:
Suomi 0,1 %
Burundi 71,8 %
Alle 18-vuotiaiden naisten synnytykset (1000 synnytystä kohti):
Suomi 5,8
Burundi 55,6
”Lapseni eivät voineet käydä koulua, koska minulla ei ollut varaa hankkia heille koulutarvikkeita. Minulla oli vaikeuksia tarjota heille riittävästi ruokaa. Säästöryhmän avulla saatoin perustaa oman yrityksen ja huolehtia lasteni tarpeista paremmin.” Rejoiced, säästöryhmän johtaja, seisomassa kuvassa vasemmalla.

Lapset ja perheet täällä
- 2365 1.-3. luokkien oppilasta osallistui lukutaito-ohjelmaamme, minkä avulla he voivat parantaa lukutaitoaan.
- 15 nuortenryhmää perustettiin. Ryhmät tarjoavat nuorille mukavan ja turvallisen paikan, jossa he voivat tavata toisiaan, oppia ja harjoitella uusia taitoja sekä edistää yhdessä lasten suojelua ja oikeuksia.
Minä ja sisareni pääsimme takaisin kouluun
”Perheemme elämä oli vaikeaa” kertoo 9-vuotias Rameck ”Vanhempani riitelivät usein ja lopulta he erosivat. Meillä ei ollut enää varaa koulutarvikkeisiin, kun vanhempamme eivät olleet enää yhdessä.”
Asiat muuttuivat, kun Rameckin vanhemmat osallistuivat kummien tuella järjestettyyn perhetyöpajaan, jossa he oppivat vahvistamaan keskinäistä suhdettaan ja perhettään. ”Vanhempani oppivat myönteisiä vanhemmuustaitoja ja palasivat yhteen. Minä ja sisareni olemme jälleen koulussa” Rameck kertoo.
Rameckin vanhemmat liittyivät myös jäseniksi säästöryhmään. Nyt he osaavat säästää rahaa tulevaisuutta varten ja voivat saada pieniä lainoja investoidakseen yritystoimintaan ja maanviljelyyn, jotta he voivat huolehtia paremmin lastensa tarpeista.


Tässä olemme nyt
