Aliravitsemuksesta johtuvat lasten kuolemat ovat jyrkässä kasvussa Gazassa

Mustalla taustalla ikoni.

Avustusjärjestö World Vision on äärimmäisen huolissaan Integrated Food Security Phase Classification (IPC) -raportin tiedoista, joiden mukaan aliravitsemuksesta johtuvat lasten kuolemat ovat jyrkässä nousussa Gazassa. Järjestö vaatii kansainvälistä yhteisöä ryhtymään välittömiin toimiin ennennäkemättömän katastrofin välttämiseksi.

IPC-raportti osoittaa humanitaarisen tilanteen dramaattisen heikkenemisen Gazassa. Lähes puolta (49 %) alueen väestöstä uhkaa akuutti aliravitsemus ja kuolema, sillä ihmisten ruokaturva on katastrofaalisen heikolla tasolla. Vastaava luku oli tammikuussa 27 prosenttia.

Lähes kolmasosa (31 %) Gazan pohjoisosan alle kaksivuotiaista lapsista kärsii akuutista aliravitsemuksesta ja on vaarassa kuolla. Arviolta puoli miljoonaa ihmistä pohjoisosassa elää nyt nälänhädän kaltaisissa olosuhteissa. Nälänhätä uhkaa jokaista Gazan alueella asuvaa 1,1 miljoonaa lasta seuraavan kolmen kuukauden aikana.

YK:n humanitaarisen avun toimiston (OCHA) mukaan yli 13 500 lasta on kuollut lokakuun 7. päivän hyökkäysten jälkeen. Tämä on enemmän kuin kaikissa maailman konflikteissa viimeisten neljän vuoden aikana kuolleiden lasten kokonaismäärä.

– Tämän konfliktin vaikutukset lapsiin ovat olleet suhteettoman suuria. Vaadimme tulitaukoa ja kestävää rauhaa sekä kaikkien rajoitusten lopettamista, jotka estävät ruoka-avun ja henkiä pelastavan avun toimittamisen erityisesti lapsille ja heidän perheilleen sekä haavoittuvassa asemassa oleville ryhmille. Nälkä ja lasten kuolemat voidaan välttää, jos heille saadaan humanitaarista apua. IPC:n uusin raportti osoittaa selvästi, että aika on loppumassa niiden yli miljoonan Gazan lapsen osalta, jotka ovat joutuneet tähän kriisiin, sanoo Eleanor Monbiot, World Vision Lähi-idän ja Itä-Euroopan alueen johtaja.

Lausunto kokonaisuudessaan täällä.