Ilmastokriisi uhkaa miljoonien selviytymistä

Kenilalainen pikkutyttö kantaa pään päällä vesiämpärin ja kävelee kuivan maaston läpi.

Säähän liittyvät katastrofit pakottivat lähes 24 miljoonaa ihmistä jättämään kotinsa vuonna 2019. Seuraavan 30 vuoden aikana ilmastokriisi voi ajaa jopa 140 miljoonaa ihmistä pois kotiseudultaan.

– Kuivuus, tulvat ja vaikeasti ennakoitavat sateet vaikuttavat jo nyt miljoonien ihmisten arkeen, ruokaturvaan ja puhtaan veden saantiin. Monella ei ole muuta vaihtoehtoa kuin etsiä turvaa toisaalta, sanoo Suomen World Visionin ohjelmajohtaja Annette Gothóni.

Ilmastokriisi uhkaa lisätä köyhien määrää jopa 100 miljoonalla vuoteen 2030 mennessä. Noin 1,3 miljardia ihmistä asuu jo seuduilla, missä maatalousmaa on köyhtynyttä.

Ilmastonmuutoksen vaikutukset ovat taustalla esimerkiksi Itä-Afrikkaa parhaillaan koettelevassa ruokapulassa. Konfliktit sekä koronapandemia ovat vaikeuttaneet tilannetta ja nälänhätä uhkaa jopa seitsemää miljoonaa ihmistä.

Kehitysyhteistyöjärjestö World Vision vetoaa hallituksiin ja yrityksiin, jotta ne tukisivat kansainvälisten ilmastosopimusten toimeenpanoa; globaalien päästöjen ja metsäkadon vähentämistä.

Tärkeää on myös tukea ilmastokriisin keskellä olevia maita ja yhteisöjä, jotta ne voivat varautua ja sopeutua paremmin ilmastonmuutoksen vaikutuksiin.

– Koulutus kuivuutta kestävien viljelykasvien käytöstä, veden saannin parantaminen sekä metsien istutus ja ennallistaminen mahdollistavat sen, että ruokaturva paranee, eikä perheiden tarvitse jättää kotiseutujaan. Esimerkiksi Länsi-Afrikassa olemme elvyttäneet yli 15 miljoonaa hehtaaria köyhtynyttä maaperää hyödyntämällä perinteistä metsitysmenetelmää, kertoo Gothóni.

– Köyhimmissä oloissa elävät ihmiset ja aivan erityisesti lapset ovat vaikuttaneet ilmastonmuutoksen etenemiseen vähiten, mutta kärsivät ilmastokriisistä eniten. Ilmastonmuutoksen mukanaan tuomat terveysuhat sekä ruoka- ja vesipula uhkaavat lasten perusoikeuksia.

Torstaina 22.4. on kansainvälinen Earth Day eli Maan päivä. Suomen World Vision nostaa päivän ympärillä esiin ilmastotyötä kehittyvissä maissa sekä ilmastokriisin vaikutuksia lasten oikeuksiin.

Annette Gothóni

Toiminnanjohtaja, Suomen World Vision