Lähi-idän kriisi: World Vision vastaa avuntarpeeseen

World Vision vastaa Länsirannalla kasvavaan avuntarpeeseen käynnissä olevan kriisin keskellä.

Israelissa ja Palestiinalaisalueella on raportoitu vakavista lapsiin kohdistuvista loukkauksista. World Vision kehottaa kaikkia osapuolia varmistamaan, että välitöntä hätäapua saadaan toimitettua sitä tarvitseville.

– Se mitä nyt tapahtuu, on humanitaarinen tragedia, jolla on ollut kauhistuttavia ja yhä pahenevia humanitaarisia seurauksia. Kaikkien siviilien, erityisesti lasten, turvallisuuden ja hyvinvoinnin on oltava kaikkien osapuolten prioriteetti. Humanitaaristen avustustyöntekijöiden turvallinen ja esteetön pääsy apua tarvitsevien luo on sallittava, sanoo kansainvälisen World Visionin viestintäjohtaja Sharon Marshall.

World Vision painottaa, että israelilaisten ja palestiinalaisten lasten ei pitäisi olla kriisin uhreja ja heillä on laillinen oikeus suojeluun. Kaikkien kansainvälisten toimijoiden tulisi priorisoida pyrkimys rauhaan ja varmistaa viattomien lasten suojeleminen.

World Visionin avustustyö on käynnissä alueella. Esimerkiksi Länsirannalla järjestö tukee haavoittuvassa asemassa olevia lapsia, perheitä ja yhteisöjä jakamalla hätäapua ja antamalla psykososiaalista tukea. Järjestö tulee myös vastaamaan kodeistaan pakenemaan joutuneiden perheiden avuntarpeeseen.

World Vision on työskennellyt alueella vuodesta 1975. Tällä hetkellä järjestön avustustyö on käynnissä Länsirannalla, missä työskentelee 80 avustustyöntekijiää. Tämän vuoden aikana järjestön avun piirissä on ollut siellä 136 000 ihmistä, joista lähes 95 000 on lapsia. World Vision tekee humanitaarista avustustyötä myös Libanonissa, Jordaniassa ja Syyriassa.

Annette Gothóni

Toiminnanjohtaja, Suomen World Vision