Pakolaislasten tilanne heikkenee eri puolilla maailmaa

Äiti pesemässä kädet käsienperupisteellä pakolaisleirillä, taapero selässään.

Avustusjärjestö World Vision on julkaissut raportin, jonka mukaan pakolaisten tilanne 11 eri maassa on heikentynyt huomattavasti viimeisten kahden vuoden aikana. Tämä koskee erityisesti lapsia.

Hungry and Unprotected Children: The forgotten Refugees -raportissa tutkittiin muun muassa Syyriasta, Etelä-Sudanista ja Venezuelasta paenneiden sekä maansisäisten pakolaisten tilannetta.

Tutkimuksessa selvisi, että 82 % heistä ei pysty turvaamaan lasten elintärkeitä perustarpeita. Pulaa on muun muassa ruuasta, terveydenhoidosta ja vuokrarahoista. Yli kolmannes vastaajista (35 %) kertoi kasvuikäisten lastensa painon laskeneen kuluneiden 12 kuukauden aikana.

– Hauraissa maissa eläviä lapsia uhkaa tuhoisa nälkätsunami. Pakolaiset ja maansisäiset pakolaiset ovat haavoittuvimmassa asemassa, sanoo World Vision Internationalin johtaja Andrew Morley.

– Työntekijämme ovat vastaamassa hätään näillä alueilla, mutta he tarvitsevat kiireellisesti lisää tukea ja rahoitusta henkiä pelastavaan työhönsä, sillä samaan aikaan ruuan hinta nousee ja ilmastonmuutos, konfliktit ja korona tekevät tuhojaan, hän jatkaa.

– Samalla kun maailma, syystäkin, tarjoutuu tukemaan Ukrainan pakolaisia, vetoamme poliittista valtaa käyttäviä huomioimaan myös muut maailman pakolaiskriisit ja inhimillisen kärsimyksen pakomatkalla olevien ihmisten arjessa. Kaikki pakolaiset tarvitsevat ja ansaitsevat tukea kotimaastaan riippumatta, toteaa Suomen World Visionin humanitaarisen avun päällikkö Miikka Niskanen.

Maailman pakolaispäivää vietetään maanantaina 20.6.

Miikka Niskanen

Humanitaarisen avun ja julkisen rahoituksen päällikkö