Tältä lukutaidottomuus tuntuu

Viime päivien aikana kaupunkien katukuviin ja vaikuttajien kanaviin ilmestyneet lukukelvottomat tekstit ovat herättäneet kummastusta suomalaisten keskuudessa. Keskustelua jopa virheelliseksi epäillyistä mainoksista on käyty etenkin sosiaalisessa mediassa. Kampanjan kantavaksi voimaksi ilmoittautuu lapsen oikeuksia edistävä kehitysyhteistyöjärjestö Suomen World Vision. Tarkoituksena on havainnollistaa lukutaidottomuutta yhteistyössä suuryritysten ja vaikuttajien kanssa.

Maailmassa on arvioiden mukaan yli 770 miljoonaa lukutaidotonta aikuista. Suurin osa heistä on naisia.

Koronapandemia uhkaa saavutettua kehitystä lukutaidon ja koulutuksen parantamisessa. Unicef arvioi, että pahimmillaan 90 % maailman lapsista ei päässyt kouluun koronasulkujen aikana.

Sadat miljoonat lapset ovat jääneet kokonaan tai osittain opetuksen ulkopuolelle, koska etäopiskelumahdollisuudet ovat olleet heikot.

Jo ennen koronapandemiaa matalan ja keskitulotason maissa vain 53 prosenttia 10-vuotiaista pystyi lukemaan ikätasolleen sopivan tekstin. Maailmanpankki ja Unesco arvioivat luvun nousevan 63 prosenttiin.

– Koulutus, oppiminen ja lukutaito ovat jokaisen lapsen oikeuksia, ja siksi päätimme tarttua nyt nimenomaan lukutaidottomuuteen ja sen havainnollistamiseen. Erityisesti kehittyvissä maissa on uhkana, että osa lapsista ei palaa pandemian jälkeen kouluun lainkaan. Koulutus on paras keino katkaista köyhyyden kierre, taustoittaa Suomen World Visionin ohjelmajohtaja Annette Gothóni.

Lukutaito edistää työllistymistä, terveyttä ja kykyä toimia yhteiskunnan kokonaisvaltaisena jäsenenä. Lisäksi se vahvistaa ihmisten mahdollisuuksia taistella esimerkiksi ilmastonmuutoksen vaikutuksia ja ruokapulaa vastaan.

Länsimaissa lukutaito on itsestäänselvyys, ja sen puute voi olla ongelmana vaikeasti ymmärrettävä. Siksi Suomen World Vision toi ilmiön eri kaupunkien katukuvaan, digimainontaan sekä sosiaaliseen mediaan. Mainospintansa hyvään tarkoitukseen lahjoittivat World Visionin lisäksi Clear Channel, Länsi-Auto, Terveystalo, Viking Line, Bolt.Works, Biltema ja Taloon.com. Lisäksi mukana pro-bono olivat muun muassa vaikuttajat Irene Naakka, Maaret Kallio, Elias Salonen, Krista Ahola, Mona Bling, Maiju Voutilainen, Piritta Hagman, Kirsi Alm-Siira, Jannika B, Mona Visuri, Sami Hedberg, Kaisa Jaakkola, Poikien Äidit, Laura Friman, Siskot +/- 50, Emilia Hakkarainen, Henriikka Pasanen ja Sara Parikka. Suuri määrä yrityksiä osallistui kampanjaan sosiaalisessa mediassa.

Kampanja herätti hämmästystä sosiaalisen median kanavissa, kun yritysten mainostekstit muutettiin pääsiäisenä lukukelvottomiksi. Moni luuli tekstejä virheellisiksi. Yritysten mukanaolon mahdollisti Clear Channel, joka tarjosi mainostajille ilmaisia lisäpäiviä kampanjaa varten.

– Meille oli alusta saakka selvää, että haluamme olla mukana tärkeän asian edistämisessä. Emme epäröineet pyytää rohkeita asiakkaitamme mukaan. Lukutaito ja koulutus ovat avain parempaan elämään kehittyvissä maissa. Erityisesti pandemian aikana moni lapsi ja nuori on jäänyt vaille tärkeää opetusta. Vaikka ongelma ei kosketa länsimaita samalla vakavuudella, on meidän kaikkien etu, että voimme edistää lukutaitoa ja sen kautta yleistä hyvinvointia kehittyvissä maissa, kertoo Clear Channelin myyntijohtaja Ville Bergman.

Suomen World Vision tekee töitä lasten koulutuksen parantamiseksi kehittyvissä maissa. Lahjoittajien tuella järjestö kouluttaa opettajia tehokkaista opetusmenetelmistä, avustaa koulujen kunnostuksessa ja rohkaisee vanhempia panostamaan lasten koulutukseen. Erityisesti järjestö kampanjoi tyttöjen ja vammaisten lasten koulutuksen puolesta.

Globaalin pandemian aikana kansainvälinen World Vision tukee lasten koulutusta poikkeusoloissa. Järjestö on muun muassa toimittanut 1,1 miljoonaa oppimateriaalipakettia kotona tapahtuvan opiskelun tueksi.

Suomen World Vision suojelee lapsia ja puolustaa heidän oikeuksiaan eri puolilla maailmaa. Koulutetut ja vaikutusmahdollisuuksiinsa luottavat lapset rakentavat tulevaisuudessa vahvan yhteiskunnan.

Annette Gothóni

Toiminnanjohtaja, Suomen World Vision

Ville Bergman

Clear Channel, Myyntijohtaja

Mukana olevat yritykset:

Mainonta: World Vision, Clear Channel, Länsi-Auto, Terveystalo, Viking Line, Bolt.Works, Biltema ja Taloon.com.

Vaikuttajat: Irene Naakka, Maaret Kallio, Elias Salonen, Krista Ahola, Mona Bling, Mona Visuri, Maiju Voutilainen, Piritta Hagman, Jannika B, Sami Hedberg, Kaisa Jaakkola, Poikien Äidit, Laura Friman, Kirsi Alm-Siira, Siskot +/- 50, Emilia Hakkarainen, Henriikka Pasanen ja Sara Parikka.

Sosiaalinen media: Tactic, Suomalainen Kirjakauppa, Storytel, Kustannusosakeyhtiö Otava, Werner Söderström Osakeyhtiö, Ruohonjuuri, Lunette, Globe Hope, PaaPii, ACON Finland Oy, Moiko, Helsingin keskustakirjasto Oodi, Akateeminen Kirjakauppa, Adlibris, Novita, Freska ja UPM-Kymmene Oyj

Suomen World Vision suojelee lapsia ja puolustaa heidän oikeuksiaan eri puolilla maailmaa. Suomen World Vision on itsenäinen osa maailman suurinta kummilapsijärjestöä, World Visionia.

Clear Channel Suomi Oy

Clear Channel Suomi Oy on valtakunnallinen ulkomainosyhtiö. Olemme osa globaalia Clear Channel Outdoor -konsernia. Mainosratkaisumme tavoittavat halutun kohderyhmän niin valtakunnallisesti kuin paikallisesti. Mainoslaiteverkostomme sijaitsevat kaupunkien keskustoissa, suosituimmissa kauppakeskuksissa ja myymälöiden sisällä, vilkkaimpien teiden varsilla, Helsingin Satamassa ja Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

Clear Channelin tavoitteena on vähentää liiketoiminnan aiheuttamia ympäristövaikutuksia. Otamme vastuullisuuden huomioon kaikessa toiminnassamme. Tahdomme tarjota asiakkaillemme entistä kestävämpiä ratkaisuja ympäristön kuormitusta vähentämällä, energiatehokkuutta parantamalla ja kierrätystä lisäämällä.